Consumenten leggen steeds vaker contact met elkaar via het Internet. Elektronische discussieforums, mededelingenborden, nieuwsgroepen, e-maillijsten, chatrooms en weblogs bieden consumenten, waar dan ook ter wereld, de mogelijkheid om hun kennis, ervaringen en meningen te delen. De populariteit van deze elektronische contacten tussen consumenten blijkt uit de grote hoeveelheid virtuele communities die georganiseerd zijn rondom consumptiegerelateerde interesses. Dit soort communities vertegenwoordigen uitgebreide netwerken van consumptiekennis en kameraadschap die invloed hebben op consumentengedrag. In dit artikel gaan we in op een aantal nieuwe inzichten ten aanzien van virtuele communities die managers, marketeers en marktonderzoekers beter in staat stellen om strategisch gebruik te maken van de vele mogelijkheden die nu nog vaak onbenut worden gelaten.

De Vrieseborch, Haarlem
hdl.handle.net/1765/12489
ERIM (Electronic) Books and Chapters
Ontwikkelingen in het marktonderzoek : jaarboek ... / MarktOnderzoekAssociatie
Erasmus Research Institute of Management

de Valck, K., van Bruggen, G., & Wierenga, B. (2006). Virtuele communities voorbij de hype: Nieuw inzichten voor managers, marketeers en marktonderzoekers. In Ontwikkelingen in het marktonderzoek : jaarboek .. / MarktOnderzoekAssociatie (pp. 27–42). Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/12489