In dit artikel worden twee studies beschreven naar de effectiviteit van twee omgevingsinterventies met als doel om de vetconsumptie te verlagen en de groente- en fruitconsumptie te verhogen. Beide studies vonden plaats in supermarkten en bedrijfsrestaurants. Het betrof een labelingsprogramma en een interventie waarbij het aanbod van gezonde voedingsmiddelen werd uitgebreid, in combinatie met een algemeen voorlichtingsprogramma. De studies waren experimenteel van opzet. Gegevensverzameling geschiedde door middel van vragenlijsten en het bijhouden van verkoopcijfers. De resultaten lieten geen effect zien van zowel de omgevings- als de voorlichtingsinterventies op het eetgedrag van de respondenten. Verkoopcijfers lieten een significant effect van de labelingsinterventie zien op het verkoopaandeel van magere desserts, echter voor de andere producten werden geen significante verschillen tussen condities gevonden. Geconcludeerd wordt dat de onderzochte omgevingsinterventies niet het verwachte effect sorteren, en dat vervolgonderzoek noodzakelijk is om meer inzicht te krijgen in welke type omgevingsinterventies mogelijk wel effectief zijn in het veranderen van eetgedrag.

, , , ,
hdl.handle.net/1765/1893
Department of Psychology

Steenhuis, I. H. M., & van Assema, P. (2004). Labeling van voedingsmiddelen en veranderingen in het aanbod in supermarkten en bedrijfsrestaurants: methoden om eetgedrag te veranderen?. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/1893