Wanneer bij een kind met ernstige emotionele en/of gedragsproblemen een (semi-)residentiële opname noodzakelijk is, is het kind meestal vastgelopen in zijn drie leefmilieus: thuis, bij zijn leeftijdgenoten en op school. Sommige kinderen zijn er nog nooit in geslaagd om zich in enige vorm van onderwijs te handhaven. Schoolprestaties kunnen negatief bernvloed worden door de emotionele en/of gedragsproblemen, maar ook cognitieve en/of leerproblemen zullen bij een aantal van deze kinderen een rol spelen. Schoolbezoek is voor kinderen die (semi-)residentieel behandeld worden voor ernstige emotionele en/of gedragsproblemen een probleemgebied. Schoolbezoek is om deze reden voor de behandelende instelling ook een belangrijk aspect van de behandeling. De aanpak op school mag niet interfereren met de behandeling en zou zelfs versterkend of aanvullend moeten werken. Behalve onderwijsargumenten op zich zullen ook behandelingsargumenten bepalend zijn voor de aanpak op school. Bij de opvang van en behandelingsplanning voor kinderen met ernstige emotionele en/of gedragsproblemen op school kan worden ternggevallen op twee verschillende kennisdomeinen: theorieën over de aanpak van leerproblemen en leerstoornissen en theorieën over de aanpak van ernstige emotionele en gedragsproblemen.

, , , , , , , , ,
F. Verheij (Fop) , M.G.M. van den Dungen (Maarten)
Erasmus University Rotterdam
hdl.handle.net/1765/22006
Erasmus MC: University Medical Center Rotterdam

Behandelen op School: een zoektocht naar educatieve therapie. (1995, September 27). Behandelen op School: een zoektocht naar educatieve therapie. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/22006