Abstract

ZonMw en Revalidatie Nederland hebben het iBMG opdracht gegeven onderzoek te doen naar het innovatievermogen van Nederlandse revalidatiesector. Dit rapport beschrijft de resultaten van een kwalitatieve evaluatie (eind 2011 – begin 2013) van het Innovatieprogramma Revalidatie. Het onderzoek is opgezet om inzichten op te doen over hoe de innovatiekracht in de revalidatie duurzaam kan worden gestimuleerd. De hoofdvraag voor dit onderzoek was: “Welke betekenis heeft het Innovatieprogramma Revalidatie voor innovatie in de revalidatiesector en welke lering kan hieruit worden getrokken voor de duurzame bestendiging van de innovatiekracht in deze sector? Het Innovatieprogramma Revalidatie was erop gericht om de ontwikkeling van kleinschalige innovaties, de implementatie van bestaande innovaties en op het opzetten van een infrastructuur voor innovatie, in de vorm van een kennisnet, mogelijk te maken. In het onderzoek zijn de ontwikkeling, de opzet en het verloop van het programma geanalyseerd en zijn verschillende projecten als casestudie bestudeerd. Het onderzoek had een kwalitatieve onderzoeksopzet zodat de praktijk van innovatie centraal heeft kunnen staan. Het onderzoek bestond uit vier afzonderlijke onderzoeksfasen: (1) een analyse van de opzet en het verloop van het Innovatieprogramma Revalidatie, (2) casestudies van vier innovatieen/ of implementatieprojecten, (3) onderzoek naar de ontwikkeling van Revalidatie Kennisnet en (4) reflecterende interviews als controle op de analyse. Dit heeft geleid tot een grote hoeveelheid materiaal, bestaande uit interviewverslagen, veldnotities, observatieaantekeningen en velddocumenten, dat voor verslaglegging is geanalyseerd. In dit onderzoek is hiertoe eerst een visie op innovatie ontwikkeld op basis van theoretische inzichten. Deze visie op innovatie gaat ervanuit dat innovatie en implementatie onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn en dat voor innovatie het proces van translatie/vertalen van belang is. Het onderzoek heeft laten zien hoe dit in de praktijk van de revalidatie vorm krijgt.

, ,
hdl.handle.net/1765/39775
Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM)

Janssen, M., Stoopendaal, A., Kelder, M., & Putters, K. (2013). Innovatie in de revalidatie - Een kwalitatieve evaluatie van het innovatieprogramma Revalidatie. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/39775