We bevinden ons in een tijdperk van schermen, een tijdperk van overvloed en een tijdperk van interactiviteit en participatie. Gebruikers hebben met computers en het internet het gereedschap in handen om zelf actieve partipanten te worden. Door het creëren, uploaden en delen van user-created content is op het internet elke consument een producent van content geworden.We bevinden ons in een tijdperk van schermen, een tijdperk van overvloed en een tijdperk van interactiviteit en participatie. Gebruikers hebben met computers en het internet het gereedschap in handen om zelf actieve partipanten te worden. Door het creëren, uploaden en delen van user-created content is op het internet elke consument een producent van content geworden. Dit proefschrift exploreert de manieren waarop rollen van gebruikers en traditionele consument/producent relaties in de mediasector zijn veranderd sinds de adoptie van computers en het internet. Gebruikers zijn veelzijdige mediaconsumenten. Zij zijn in staat om een grote hoeveelheid rollen op zich te nemen; consumeren, creëren/customizen, delen, faciliteren, en communiceren. Het onderzoek laat verder zien dat mogelijke gebruikersrollen online wellicht veelzijdiger zijn geworden, maar dat niet alle gebruikers producent of co-creator van content zijn of willen worden: consumptie is nog steeds een van de meest belangrijke activiteiten van internetgebruikers. Gemiddeld neigen gebruikers ook meer naar "minder actieve" rollen; aanpassen wordt vaker gedaan dan creëen, en het versturen van e-mail vaker dan discussiëren op een forum. Verder tonen de onderzoeksresultaten aan dat verschillen in internetgebruik het duidelijkst naar voren komen tussen verschillende leeftijdsgroepen; de zogenaamde digital natives (Prensky, 2001) gedragen zich anders dan oudere gebruikers. Ze zijn per dag gemiddeld langer online en zijn actiever in meer en nieuwere activiteiten dan gebruikers in oudere leeftijdsgroepen. Ook laat dit proefschrift zien dat gebruikers die offline een bepaalde activiteit ontplooien, ook vaker dezelfde activiteit online oppakken. Deze dissertatie exploreert verder verschillende niveaus waarop gebruikers en producenten in online mediadiensten met elkaar omgaan en de manieren waarop de interactiemogelijkheden tussen hen zijn uitgebreid. Een casestudie naar de online virtuele wereld van Habbo, geeft een gedetailleerd beeld van de activiteiten van de jongste groep gebruikers in een virtuele wereld. De producent van Habbo creëert niet alle content zelf, maar geeft gebruikers de mogelijkheid dit zelf te doen. Ze proberen daarbij een balans te vinden tussen het bieden van complete vrijheid en het behouden van een zekere vorm van controle. Een andere uitkomst, vergelijkbaar met een van de eerdere resultaten is dat de activiteiten die de minste inspanning vragen vaak populairder zijn dan meer gespecialiseerde en creatieve activiteiten. Het lijkt erop dat, zelfs binnen de jongste groep gebruikers, het creëren van originele content alleen gedaan wordt door een klein deel van de gebruikers.

TNO
V.A.J. Frissen (Valerie) , A. Leurdijk
Erasmus University Rotterdam
hdl.handle.net/1765/41437
ERMeCC - Erasmus Research Centre for Media, Communication and Culture
Erasmus School of Philosophy

Slot, M. (2013, October 3). The Extended Media Consumer. Online media consumption, production and use in an age of participation. ERMeCC - Erasmus Research Centre for Media, Communication and Culture. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/41437