Template-Type: ReDIF-Paper 1.0 Author-Name: Smidts, A. Author-Name-Last: Smidts Author-Name-First: Ale Title: Kijken in het brein: Over de mogelijkheden van neuromarketing Abstract: Met moderne beeldvormende technieken, de neuro-imaging-technieken, kan ge-meten worden waar en wanneer hersenactiviteit plaats vindt bij de uitvoering van een bepaalde taak. Zodoende kan de reactie van de hersenen gemeten worden op marketing stimuli zoals een reclamefilmpje of een verpakking, of als een klant moet kiezen tussen merken. In deze rede wordt een visie gegeven op de mogelijk-heden van onderzoek met behulp van hersenscans in marketing. De sterkten en zwakten van de vier belangrijkste neuro-imaging-technieken worden besproken (EEG, MEG, PET en fMRI), en de geschiktheid van deze technieken voor toepas-sing in marktonderzoek wordt bepaald. In een tweetal voorbeelden van consumen-tenonderzoek (reclameherinnering en merkkeuzeprocessen) worden de toepas-singsmogelijkheden ge??llustreerd. Er wordt geconcludeerd dat neuro-imaging unieke mogelijkheden opent voor marktonderzoek, maar dat nog veel fundamen-teel onderzoek nodig is voordat deze technieken ingezet kunnen worden in de praktijk. Het doel van neuromarketing is het beter begrijpen van de klant en haar reactie op marketing stimuli, door de processen in de hersenen direct te meten en in de theorievorming en stimuli-ontwikkeling te betrekken. Alhoewel de grootste nadruk ligt op het beter begrijpen van de klant door middel van theorievorming, moet het uiteindelijk ook de manager helpen bij het ontwerpen van effectievere marketing stimuli. Creation-Date: 2002-10-25 File-URL: https://repub.eur.nl/pub/308/EIA-012-MKT.pdf File-Format: application/pdf Series: RePEc:ems:euriar Classification-JEL: M, M31, M39 Keywords: EEG, MEG, PET, brain activity, brain scan, cognitive neuroscience, fMRI, marketing research, neuroeconomics, neuroimaging, neuromarketing, psychophysiology, research methodology Handle: RePEc:ems:euriar:308