Partijen die allianties vormen of een PPS aangaan, koesteren (onuitgesproken) verwachtingen over elkaar en van het project waarop de samenwerking betrekking heeft. Zo kunnen ze elkaar al dan niet vertrouwen. Omdat dergelijke verwachtingen medebepalend zijn voor een succesvol procesverloop, verdienen de vorming en verandering hiervan nadrukkelijk onze aandacht. Pogingen om verwachtingen te ‘managen’ kunnen vorm krijgen op het niveau van afzonderlijke partijen, bijvoorbeeld via beïnvloeding van de beeldvorming over en weer. Maar dergelijke pogingen kunnen zich ook juist richten op de onderlinge interactie, zoals wanneer afspraken worden gemaakt of spelregels worden vastgesteld. Bij het management van verwachtingen neemt de kans op succes toe als managers schijnbare tegenstellingen weten te overbruggen en zo in staat zijn tot dubbeldenken en dubbeldoen.

, , , , ,
hdl.handle.net/1765/11545
M & O: tijdschrift voor organisatiekunde en sociaal beleid
Department of Public Administration

van Twist, M., & Klijn, E.-H. (2007). Alliantievorming en management van verwachtingen. M & O: tijdschrift voor organisatiekunde en sociaal beleid, 34–48. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/11545