Kunnen computerprogramma’s marketeers helpen om betere, creatievere marketingcampagnes te ontwerpen? Vanuit de cognitieve wetenschap weten we dat analoog redeneren een natuurlijke en effectieve manier is om bijvoorbeeld ontwerpproblemen aan te pakken. Wanneer een marketeer geconfronteerd wordt met een dergelijk probleem zal hij of zij in het geheugen graven naar eerdere, soortgelijke ervaringen (analogieën) die bruikbaar zijn bij het oplossen van het probleem. “Case- Based Reasoning” (CBR) is een geavanceerde technologie die gebaseerd is op het principe van analoog redeneren. Met een CBR-systeem kunnen marketeers gericht zoeken naar vergelijkbare situaties en campagnes uit het verleden. In dit artikel bespreken we twee studies waarin we de effectiviteit van een CBR-systeem testen. Zo laten we bijvoorbeeld proefpersonen een nieuwe campagne ontwerpen voor de promotie van een bekend biermerk, met en zonder hulp van een CBRsysteem. We vinden een positief effect van het CBR-systeem op de creativiteit van de oplossing. Op basis hiervan doen we een aantal aanbevelingen voor de praktijk en voor vervolgonderzoek.

,
De Vrieseborch, Haarlem
hdl.handle.net/1765/12484
ERIM Article Series (EAS)
Ontwikkelingen in het marktonderzoek : jaarboek ... / MarktOnderzoekAssociatie
Erasmus Research Institute of Management

Althuizen, N., & Wierenga, B. (2008). Hulp bij creative marketing beslissingen: het gebruik van “case-based reasoning” voor het ontwerpen van sales promotie campagnes. In Ontwikkelingen in het marktonderzoek : jaarboek .. / MarktOnderzoekAssociatie (pp. 99–116). Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/12484