CIOs van retailers beheren tegenwoordig immens grote databestanden. Deze bestanden worden niet alleen nog steeds maar groter, ze worden ook steeds meer real time. De volgende uitdaging voor retailers is het gebruik van deze informatie te bevorderen – zowel binnen de grenzen van hun organisaties, als daarbuiten liggen hiervoor kansen. In dit artikel stellen we een tot dusver onderbelichte vorm van het gebruik van de vergaarde marktinformatie centraal: het delen ervan met leveranciers. Drie vragen komen aan de orde. Ten eerste, welke marktinformatie delen retailers en leveranciers om de prestaties in hun kanaalrelaties te verhogen? Ten tweede, wat zijn de prestatieeffecten van het delen van informatie? Ten derde, in welke omstandigheden zullen retailers strategische marktinformatie delen met hun leveranciers? We sluiten af met aanbevelingen voor kanaalmanagers en voor marktonderzoekers.

, ,
De Vrieseborch, Haarlem
hdl.handle.net/1765/12486
ERIM Article Series (EAS)
Ontwikkelingen in het marktonderzoek : jaarboek ... / MarktOnderzoekAssociatie
Erasmus Research Institute of Management

Smit, W., van Bruggen, G., & Wierenga, B. (2007). Het delen van informatie in distributiekanalen: een innovatief gebruik van marktgegevens. In Ontwikkelingen in het marktonderzoek : jaarboek .. / MarktOnderzoekAssociatie (pp. 255–273). Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/12486