Het aanbod en de lYIarkbtenadf'ring van ledere ondernemiog dienen dus te zi [n gericht op het ververven en behouden van klanten. Ook voor de landbouw geldt dat de produkten die door deze bedri1fstak worden voortgebracht, boe aantrekkeli1k misschien ook In de ~gen van de producent, alleen dBn een bljdrage leveren aan het voortbestaan van de sektor als deze produkten bi1 de uiteindelijke consument en bij de verschillende schakels In het distributiekanaal een zodanig onthaal vinden dat hlervoor prl1zen vorden betaald dle de produktie economisch mogel1 [k bl1 jven maken. De meeste produkten doorlopen een aantal schakels tussen bet landbouwbedrljf en de ulteindelijke consument: verz.melende handel, ververkende Industrie, groothandel en detailhandel. De ondernemingen 1n de verschillende schake Ls Van deze 'distributiekolom' zi1n Diet onafhankell1k van elkaar, maar handelen 1n een sterke onderllngen vlsselverking: Iedere ondernemlng 1n dit marketlng systeem 1s afhankelijk van bet gedrag van de andere ondernemingen in het sfsteem en dat de uitkomsten VAn zi1n beleid mede door dit gedrag van anderen vordt bepaald. De krachts- en machtsverhoudingen binnen een dergeli1k marketing sfsteem vorden dan ook voortdurend door alle partijen In de gaten gehouden en vaar venselijk vorden pogingen 1n het verk gesteld 1n deze machtsverhoudingen vijzigingen aan te brengen.

, ,
Landbouwschap, Den Haag
hdl.handle.net/1765/18111
ERIM (Electronic) Books and Chapters
Erasmus Research Institute of Management

Wierenga, B. (1989). Marktperspectieven voor Nederlandse landbouwprodukten en voedingsmiddelen. In ERIM (Electronic) Books and Chapters. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/18111