Samenvatting: Met beknopte gestandaardiseerde vragenlijsten gericht op psychische problemen kan men snel jeugdigen selecteren die voor nader psychodiagnostisch onderzoek, preventie- en behandelprogramma’s of wetenschappelijk onderzoek in aanmerking komen. We presenteren een actueel overzicht van het Nederlandse en (deels al in het Nederlands vertaalde) internationale aanbod van signaleringslijsten voor psychische problematiek bij kinderen en adolescenten die door ouders, adolescenten en/of leerkrachten binnen maximaal twintig minuten zijn in te vullen. Bij het gepresenteerde aanbod van zestien lijsten wordt nagegaan of er normen bestaan voor Nederlandse kinderen en adolescenten en in hoeverre onderzoek hiernaar plaatsvindt. Het aanbod voor ons land gevalideerde en genormeerde Nederlandstalige instrumenten blijkt beperkt tot twee: de aseba-vragenlijsten en de sdq. Summary: Using concise standardised questionnaires for psychopathology, we are able to select young people eligible for further psychodiagnostic assessment, prevention and treatment programmes or scientific research. In this article we present an overview of current Dutch and international screening instruments (some already translated into Dutch) used to detect psychopathological problems in children and adolescents. Parents, adolescents and/or teachers have a maximum of twenty minutes to fill in the questionnaires. We examine, for the sixteen instruments, whether there are norms for the Dutch population of children and adolescents, and the extent to which research is being conducted in this field. The Dutch-language instruments validated and standardized for our country is limited to two: the aseba questionnaires and the sdq.

, ,
hdl.handle.net/1765/23764
Kind en Adolescent Praktijk
Erasmus MC: University Medical Center Rotterdam

Valenkamp, M., Verhulst, F., & de Ruiter, C. (2006). Signaleringslijsten psychische problematiek bij jeugdigen. Kind en Adolescent Praktijk, 27, 4–30. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/23764