Dit paper richt zich op donker toerisme: het verschijnsel waarbij mensen naar plaatsen reizen vanwege de associatie met beruchte moorden, ongelukken of andere vormen van menselijk lijden. Het onderzoek naar de maatschappelijke betekenis van dit fenomeen is groeiende, maar weinig is nog bekend over het perspectief van de toerist. Wat drijft de donkere toerist? Om een antwoord te vinden op deze vraag, worden in dit paper de resultaten gepresenteerd van een interviewstudie onder deelnemers aan de Heineken Kidnap Tour in Amsterdam. Geconcludeerd wordt dat een van de belangrijkste motivaties voor deelname aan deze tour besloten ligt in de vele media-aandacht die deze misdaad destijds ontving. De vele persverslagen, televisiereportages en boeken als ‘De Ontvoering van Alfred Heineken’ hebben een sterke interesse en verbondenheid met deze misdaad bewerkstelligd. De tour vormt voor veel deelnemers een logische stap om deze betrokkenheid meer tastbaar te maken en – zo hopen zij – originele informatie op te doen die in de media zelf niet verschaft wordt. Voor andere deelnemers spelen meer prozaïsche redenen. Sommigen spreken over de Heineken Kidnap Tour als een ‘leuk dagje uit’ en een activiteit buiten het gangbare toeristische aanbod. Wat dit onderzoek bovenal duidelijk maakt, is dat de motivatie voor deelname aan dergelijke ‘lichte’ vormen van donker toerisme (Stone 2006) sterk uiteen kan lopen, en er dientengevolge gewaakt moet worden voor eenduidige verklaringen omtrent de populariteit van dit fenomeen.

hdl.handle.net/1765/77903
Vrijetijdstudies
Arts & Culture Studies

Hoes, M., & Reijnders, S. (2015). Een ‘dagje uit’ in Amsterdam met de Heineken Kidnap Tour. Een onderzoek naar de motivatie, beleving en betekenisgeving van deelnemers aan donker toerisme. Vrijetijdstudies, 33(1), 17–26. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/77903