Dutch Abstract

Dit rapport geeft inzicht in de relatie tussen samenwerking en innovatie van Midden- en Kleinbedrijven (MKB’ers). Onderzocht is of samenwerking met andere organisaties invloed heeft op de mate waarin deze organisaties vernieuwingen doorvoeren in in de zin van het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten, het verbeteren en vernieuwen van productieprocessen en het vernieuwen en verbeteren van hun marketing. De analyses laten zien dat er inderdaad zoiets is als een “samenwerkingsvoordeel”, maar ook dat dit voordeel niet groter is voor MKB’ers.

English Abstract

This report investigates the relationship between collaboration and innovation of Small and Medium Enterprises (SMEs). It focuses on the question whether organizations that cooperate with others are more innovative in terms of the development of new products and services, improving production processes, and new kinds of marketing. The analyses provide evidence for the “cooperative advantage”, but also show that this advantage is not greater for SMEs.

,
hdl.handle.net/1765/98492
ICOON Papers
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Koster, F. (2016). Samenwerking en innovatie in het MKB in Europa en Nederland Een exploratie op basis van het European Company Survey (No. 1). ICOON Papers. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/98492