De publiciteit rondom maatschappelijke verantwoordelijkheid van ondernemingen neemt de laatste jaren gestaag toe. Mede door het privatiseringsproces van het laatste decennium, de terugtrekkende rol van de overheid op het gebied van de sociale voorzieningen en de groeiende claimcultuur van de samenleving, worden ondernemingen vaker aangesproken in hun maatschappelijke rol. Tevens houden beleggers bij het samenstellen van beleggingsportefeuilles vaker rekening met de mate waarin de onderneming als maatschappelijk verantwoordelijk wordt beoordeeld. In deze studie is een model opgesteld dat beleggers in staat stelt op eenvoudige wijze kenmerken van maatschappelijke verantwoordelijkheid (naast financiële kenmerken) op te nemen in de beleggingsbeslissing. In deze studie zijn negen kenmerken onderscheiden die relevant worden geacht in de stakeholderbenadering van de onderneming.

,
hdl.handle.net/1765/10691
Maandblad voor accountancy en bedrijfseconomie : MAB
Commercial and Entrepreneurial Law

Soppe, A.B.M, & Vink, A. (2004). Een multicriteria beslissingsmodel voor maatschappelijk georienteerde beleggingen. Maandblad voor accountancy en bedrijfseconomie : MAB, 150–159. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/10691