Dit onderzoek gaat in op de centrale stelling van de instrumentele stakeholdertheorie. Deze houdt in dat bedrijven die een hechte band ontwikkelen met hun belangengroepen, een concurrentievoordeel hebben ten opzichte van bedrijven die een dergelijke band niet hebben ontwikkeld. Een casestudy van de introductie van genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen in Nederland vormt de basis van onze empirische analyse. De resultaten onderbouwen de stelling waarop instrumenteel stakeholdermanagement gebaseerd is. Ze laten zien dat de integratie van belangengroepen via wederzijds versterkende relaties zowel kan resulteren in leerresultaten voor het bedrijf zelf als in maatschappelijke legitimiteit.

hdl.handle.net/1765/10982
ERIM Article Series (EAS)
M & O: tijdschrift voor organisatiekunde en sociaal beleid
Erasmus Research Institute of Management

Heugens, P.P.M.A.R, van den Bosch, F.A.J, & van Riel, C.B.M. (2001). Stakeholder integratie: Werken aan wederzijds versterkende relaties. M & O: tijdschrift voor organisatiekunde en sociaal beleid, 55(4), 5–26. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/10982