Esports is een verzamelnaam voor professioneel gamen waarbij spelers het tegen elkaar opnemen op internet (online) en ook steeds vaker op speciaal georganiseerde evenementen (offline). Esports trekt kijkers van over heel de wereld waarbij fans meekijken vanuit hun huiskamer via websites als Twitch.tv en YouTube.com of reizen naar een zaal (of zelfs stadion) om hun favoriete team en spelers aan te moedigen. Esports als industrie wordt geschat op een waarde van $906 miljoen in 2018 met een verwachte groei naar $1650 miljoen in 2021. In 2018 bedraagt de esportsmarkt in Nederland naar schatting $11,5 miljoen.
Met de groei krijgen spelers en organisaties steeds meer te maken met de commerciële kant van esports. Door middel van sponsorcontracten proberen grote publieke namen zich te verbinden met dit wereldwijde fenomeen. Daarnaast richten ook de uitgevers van games zich in grotere getalen op esports waarbij er prijzengeld beschikbaar wordt gesteld om zo nieuwe gamers en kijkers te trekken.
Ook Nederland ziet een groeiende interesse in esports. Zo zendt FOX Sports de eDivisie uit waarin spelers het tegen elkaar opnemen in het spel FIFA(19) en worden in Ahoy verschillende grote esports events georganiseerd.
Dit artikel gaat in op de verschillende soorten games binnen esports, hoe ze gespeeld worden, wat voor soorten inkomen esporters genieten en hoe dit samenhangt met de belastingwetgeving.

Additional Metadata
Persistent URL hdl.handle.net/1765/114235
Journal Weekblad voor Fiscaal Recht
Citation
Molenaar, D. (2019). Esports en belastingen. Weekblad voor Fiscaal Recht, 2019(14), 75–81. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/114235