In dit artikel bespreken we op basis van een metaanalyse wat in de internationale onderzoeksliteratuur bekend is over de effecten van leesmotivatieprogramma’s. We komen tot de conclusie dat deze programma’s positieve effecten hebben op leesmotivatie en leesvaardigheid. De grootte van de effecten is wel afhankelijk van de kenmerken van programma’s, kenmerken van deelnemende leerlingen en studiekenmerken. Zo vonden we de grootste effecten voor programma’s die zowel bijdragen aan het zelfvertrouwen van leerlingen als ‘redenen om te lezen’ aanspreken. Ook vonden we grotere effecten op leesmotivatie van programma’s gericht op zwakke lezers, en grotere effecten op leesvaardigheid van programma’s voor middelbare scholieren.

hdl.handle.net/1765/123845
Levende Talen Tijdschrift
Department of Psychology

van Steensel, R.C.M, van der Sande, N.E, & Arends, L.R. (2017). Investeren in leesmotivatie maakt leerlingen meer gemotiveerde lezers … en betere lezers. Levende Talen Tijdschrift, 18(2), 3–13. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/123845