Het produceren en distribueren van nieuwe films is risicovol. Distibuteurs en bioscoopexploitanten hebben daarom baat bij informatie over het succes van een film, voordat de film in de bioscoop draait. In dit artikel wordt een model gepresenteerd, genaamd MOVIEMOD, dat in staat is zulke voorspellingen te leveren door een voorvertoning van de film aan een steekproef van potentiële bezoekers. Daarnaast kan het model ook helpen bij het opstellen van het mediaplan, omdat het in staat is het effect van aanpassingen in het mediaplan te bepalen. Het model is twee keer toegepast in de praktijk: de eerste keer in de Verenigde Staten, en daarna in Nederland. Omdat in Nederland de distributeur en de belangrijkste bioscoopexploitant van de film deelnamen, waren we in staat om het gebruik van MOVIEMOD als decision support instrument te onderzoeken. De voorspelling van MOVIEMOD bij het gebruikte media- en distributieplan was redelijk nauwkeurig (een afwijking van 4% met het werkelijke bezoekersaantal) en deze voorspelling was beter dan die van een aantal benchmark modellen. De resultaten tonen aan dat MOVIEMOD een waardevol marketing instrument kan zijn voor de filmindustrie.

, , ,
De Vrieseborch, Haarlem
hdl.handle.net/1765/12495
ERIM Article Series (EAS)
Ontwikkelingen in het marktonderzoek : jaarboek ... / MarktOnderzoekAssociatie
Erasmus Research Institute of Management

Jonker, J.-J., Wierenga, B., & Sawhney, M. (2001). MOVIEMOD: Een beslisingsondersteunend systeem voor de introductie van nieuwe films. In Ontwikkelingen in het marktonderzoek : jaarboek .. / MarktOnderzoekAssociatie (pp. 123–135). Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/12495