2001
Het derde marketing tijdperk
Publication
Publication
Marketing archeologen dateren de eerste sporen van de marketing wetenschap in het begin van de twintigste eeuw (Bartels, 1988). Met de recente afsluiting van deze eeuw zit de eerste honderd jaar marketing erop. Maar niet alleen dit eerste eeuwfeest is reden om na te denken over de toekomst van de marketing. Op dit moment verkeert marketing in een toe stand van fundamentele verandering. Voor deze verandering zijn diverse oorzaken aan te wijzen, waarvan de opkomst van de informatietechnologie, met het internet als het meest in het oog sprekende exponent, wel de belangrijkste is. De eerste eeuw marketing valt ruwweg uiteen in twee tijdperken die zeer verschillende gezichten van marketing hebben laten zien. Marketing tot ·en met de tweede wereldoorlog kan worden getypeerd als: marketing als distributie. Marketing in de tweede helft van de twintigste eeuw kan worden omschreven als: marketing als management. Het begin van de tweede eeuw marketing staat in het teken van de derde fase van marketing: marketing in het informatietijdperk. De drie tijdperken komen in de tweede paragraaf aan de orde. Binnen elk van de tijdperken is een aantal verschillende paradigma's of "scholen van denken" aan te wijzen. In het begin van de jaren negentig zijn er niet minder dan zes van deze paradigma's in marketing geidentificeerd (Sheth, Gardner and Garrett, 1988; Wierenga en Waarts, 1993). Het interessante in marketing is dat deze paradigma's elkaar niet simpelweg hebben vervangen, maar dat de verschillende denkwijzen naast elkaar zijn blijven bestaan en gezamenlijk een rijk geheel aan concepten en modeJJen vormen, waarmee nieuwe verschijnselen worden geanalyseerd en gemterpreteerd, inc1usief het internet anno 2001. Een beJangrijke observatie aan het begin van deze bijdrage is dan ook dat marketing in het informatietijdperk niet opnieuw behoeft te worden uitgevonden. Naast de nieuw paradigma's die in het informatietijdperk worden toegevoegd, blijven denkrnodellen over marketing uit de voorafgaande perioden van kracht.
| Additional Metadata | |
|---|---|
| Centrum voor Bedrijfskundig Onderzoek, Eindhoven | |
| hdl.handle.net/1765/12587 | |
| ERIM (Electronic) Books and Chapters | |
| Organisation | Erasmus Research Institute of Management |
|
Wierenga, B. (2001). Het derde marketing tijdperk. In ERIM (Electronic) Books and Chapters. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/12587 |
|