Ongeveer een jaar geleden constateerde de Opta, de organisatie die toeziet op het functioneren van de telefoniemarkt, dat die markt zo langzamerhand de minst overzichtelijke was geworden (‘Markt mobieltjes is ondoorzichtig’ 2006). Iedereen die de afgelopen jaren wel eens een telefoonabonnement heeft aangeschaft, en wie heeft dat niet, kan dat volop beamen. Er is volop informatie beschikbaar over de prijzen en andere voorwaarden voor bijvoorbeeld mobiele telefoons, maar vergelijkingen tussen abonnementen zijn nauwelijks te maken en achteraf blijk je toch altijd duurder uit te zijn geweest dan je dacht. Toch kunnen we niet zeggen dat de telefoniemarkt niet ‘werkt’. Integendeel. Er is volop concurrentie tussen aanbieders; de prijs van producten per eenheid is de afgelopen jaren steeds gedaald en de sector is innovatief als nooit tevoren. Blijkbaar is transparantie van de markt geen voorwaarde voor het functioneren ervan.

Erasmus University Rotterdam
hdl.handle.net/1765/13239
Inaugural Lectures (Erasmus MC)
Erasmus MC: University Medical Center Rotterdam

Bal, R. (2008, February 29). De nieuwe zichtbaarheid: sturing in tijden van marktwerking. Inaugural Lectures (Erasmus MC). Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/13239