In dit artikel beschrijven we de ontwikkelingen op het gebied van marketing management support systemen (MMSS). We bespreken eerst de vier componenten van een MMSS: informatie technologie, analytische technieken, marketing data en marketing kennis. Hiema beschrijven we acht specifieke types marketing management support systemen die marketers kunnen gebruiken voor de ondersteuning van hun marketing beslissingen. We starten met een beschrijving van marketing modellen die in de vroege jaren '60 ontwikkeld werden en eindigen met een beschrijving van marketing creativiteit support systemen die van recente oorsprong zijn. Vervolgens presenteren we een overzicht van het gebruik van MMSS in bedrijven in Nederland en van de bijdragen aan het Jaarboek op het gebied van MMSS. We sluiten het artikel af met een model dat de factoren beschrijft die het succes van marketing management support systemen bemvloeden.

,
De Vrieseborch, Haarlem
hdl.handle.net/1765/15165
ERIM (Electronic) Books and Chapters
Jaarboek ... van de Nederlandse Vereniging voor Marktonderzoek en Informatiemanagement
Erasmus Research Institute of Management

Wierenga, B., & van Bruggen, G. (2000). Marketing management support sytemen: Lessen uit de afgelopen vijfentwinig jaar. In Jaarboek .. van de Nederlandse Vereniging voor Marktonderzoek en Informatiemanagement (pp. 193–215). Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/15165