Na een periode waarin conglomeraten stopten met alle activiteiten die ook maar enigszins branchevreemd waren en daarmee terug gingen naar de kernactiviteit, zet 'food-retailer' Albert Heijn de omgekeerde beweging in 1 Wie regelmatig de grootgrutter bezoekt, heeft zich de afgelopen jaren kunnen verbazen over de snelheid waarmee schapruimte voor etenswaren werd opgeofferd om plaats te maken voor kookgerei, keukenapparatuur, boeken, cd's en mobiele telefoons. Dit waren geen eenmalige acties, zoals bekend van concurrent Aldi, maar tekenen van een structurele verschuiving van vooral 'food' naar meer 'non-food'. Recentelijk bleek dat de supermarkt zelfs niet-fysieke producten gaat aanbieden, zoals spaarrekeningen, de verkoop van reizen en gsm-abonnementen. Waar ligt de optimale verhouding tussen eten, spullen en diensten, gegeven de schapruimte?

consumentengedrag, retailing
hdl.handle.net/1765/16635
Economisch-Statistische Berichten
Erasmus School of Economics

van der Lecq, S.G. (2002). Dan weet je dat het goed is. Economisch-Statistische Berichten, 87(4384), 817–818. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/16635