Zullen beter werkende overheidsdiensten bijdragen tot het herstel van het vertrouwen? Deze vraag roept onmiddellijk andere vragen op: werken de overheidsdiensten dan slecht? Ervaren burgers dit ook zo? Is er een nood tot het herstellen van het vertrouwen? Is er überhaupt een vertrouwensprobleem? In dit hoofdstuk zullen we trachten aan te tonen dat er niet zoiets is als een vertrouwen in de overheidsdiensten, in de administratie, in de ambtenarij of wat dan ook. Wat wel bestaat is een heel divers plaatje van verschillende, vaak divergerende attitudes. Negatieve houdingen tegenover de overheidsadministratie als geheel gaan perfect samen met een positieve beoordeling van heel wat concrete diensten. Het negatieve beeld van ‘de ambtenaar’ lijkt helemaal niet gerelateerd aan de vaak positieve opinies over de postbode, de politieagent, of de bediende aan het gemeentelijke loket. Een negatief beeld over ‘de overheidsdiensten’ verhindert niet dat de burger toch een positief beeld heeft over heel wat diensten waarmee men dagelijks in contact komt.

hdl.handle.net/1765/50020
Department of Public Administration

Van de Walle, S. (2006). Zullen beter werkende overheidsdiensten bijdragen tot het herstel van het vertrouwen?. In Korsten, A. & de Goede, P. (eds.). Bouwen aan vertrouwen in het openbaar bestuur: Diagnoses en remedies (pp. 125–137). Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/50020