Summary
In ten auxiliary partial liver transplant recipients selective bowel decontamination (SBD) was used to reduce infections due to gram-negative microorganisms and fungi. During SBD no gram-negative infections occurred. Candida peritonitis was observed in one patient. After discontinuation of SBD serious infections of gram-negative origin did occur and three fungal infections were seen. SBD seems to have a favourable effect in reducing infections by gram-negative microorganisms and fungi. Most striking was the number of enterococcal infections that occurred. Five out of ten patients developed enterococcal infections which in two cases contributed to a fatal outcome. These infections occurred after increase of the number of enterococci in faeces and concomitant positive cultures of bile, ascites or wound drains. This increase could be due to the use of SBD. Also, the kind of biliary anastomosis may play an important role in the relatively high incidence of enterococcal infections. In the postoperative period, recurrence of hepatitis B infection in the liver graft was observed in all patients with cirrhosis due to this virus. Problems caused by other viral infections or protozoal infections remained limited in these ten patients.

Zusammenfassung
Bei Patienten, bei denen eine auxiliäre, partielle Lebertransplantation durchgeführt wurde, wurde die selektive Darmdekontamination (SBD) eingesetzt, um Infektionen durch gramnegative Mikroorganismen und Pilze zu vermindern. Während SBD traten keine Infektionen durch gramnegative Bakterien auf. Bei einem Patienten wurde eine Candida-Peritonitis beobachtet. Nach Beendigung der SBD kam es zu schweren Infektionen durch gramnegative Bakterien, außerdem zu drei Pilzinfektionen. SBD hat offensichtlich einen günstigen Einfluß im Hinblick auf eine Verminderung von Infektionen durch gramnegative Erreger und Pilze. Bemerkenswert hoch war die Zahl der aufgetretenen Enterokokkeninfektionen. Bei fünf der zehn Patienten traten Enterokokkeninfektionen auf, die in zwei Fällen den letalen Ausgang mitbestimmten. Diesen Infektionen gingen ein Anstieg der Enterokokkenzahlen im Stuhl und zugleich positive Kulturen in Galle, Aszites und Wunddrainagen voraus. Es ist möglich, daß die SBD die Zunahme von Enterokokkeninfektionen begünstigte. Auch die Art der Gallengangsanastomose kann hierzu wesentlich beigetragen haben. Bei allen Patienten, bei denen die Zirrhose durch Hepatitis B Virus verursacht war, kam es postoperativ zu einem Rezidiv durch dieses Virus im Lebertransplantat. Probleme durch andere virale oder Protozoeninfektionen hielten sich bei diesen zehn Patienten in Grenzen.

doi.org/10.1007/BF01642102, hdl.handle.net/1765/56981
Infection: journal of infectious disease
Department of Surgery

van Zeijl, J., Kroes, A., Metselaar, H., Willemse, P. J. A., Bruining, H., Sluiters, H., … Michel, M. F. (1990). Infections after auxiliary partial liver transplantation. Experiences in the first ten patients. Infection: journal of infectious disease, 18(3), 146–151. doi:10.1007/BF01642102