Na de scheiding van beleid en uitvoering moeten ministeries hun relatie met (verzelfstandigde) uitvoeringsorganisaties opnieuw inrichten. Aan de hand van diverse voorbeelden en de uitkomsten van een kleine enquête blijkt dat ze dat op dit moment nog zeer verschillend doen. Er kan een aantal modellen worden onderscheiden, waarbij contracten, contactpersonen of speciale afdelingen worden ingezet, om de opdrachtgever-en/of eigenaarrol van het departement te vervullen. Met behulp van theorie over accountmanagement worden in dit artikel de vereiste competenties voor relatiemanagement afgeleid evenals enkele aandachtspunten voor de organisatorische in-bedding van deze functie. Op basis daarvan wordt een profiel geschetst van de ideale relatiemanager.

competence, government agencies, networks, organizational structure, public administration, public officials, relations
hdl.handle.net/1765/7125
Bestuurswetenschappen
Submitted Manuscript
Department of Public Administration

Jansen, A, Timmerman, R, Plug, P, & van Thiel, S. (2005). Competenties voor relatiemanagement: tussen ministerie en uitvoeringsorganisaties in. Bestuurswetenschappen. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/7125