Inleiding
In zijn bijdrage aan deze bundel richt Cees Maris zich op de problemen van de multiculturele samenleving. Hoe moet Nederland omgaan met islamitische imrnigranten die bepaalde Iiberale waarden en normen niet delen? Moe· ten ze zich helemaal aanpassen, mogen ze geheel vrij naar eigen normen Ieven, of iets daar tussen in? Aangezien de twee uitersten, radicale assimilatie en moslimfundamentalisme, afvallen, blijven er twee alternatieven over, politiek liberalisme en mtilticulturalisme. Maris richt zich aileen ap de radicale, cultuurrelativistische varianten van het multiculturalisme, die hlj terecht verwerpt, en komt dus uit bij het liberalisme. Hij maakt bet zichzelf daarmee wel erg gemakkelijk, want Will Kymlicka, de grondlegger van het multiculturalisme en pleitbezorger van een liberale variant daarvan, wardt in het politiek·liberale kamp ingelijfd. Dit terwijl hij wel liberaal is, maar het politiek liberalisme van Rawls (en dus oak Maris) expliciet verwerpt.

hdl.handle.net/1765/77315
Annalen van het Thijmgenootschap : (Vereniging tot het Bevorderen van de Beoefening der Wetenschap onder de Katholieken in Nederland, waarbij aangesloten de Vereniging voor Thomistische Wijsbegeerte) / red. raad F.S.P. van Buchem ... [et al.]
Erasmus School of Law

van der Burg, W. (2004). Inclusief liberalisme: meer recht doen aan verscheidenheid. In Annalen van het Thijmgenootschap : (Vereniging tot het Bevorderen van de Beoefening der Wetenschap onder de Katholieken in Nederland, waarbij aangesloten de Vereniging voor Thomistische Wijsbegeerte) / red. raad F.S.P. van Buchem .. [et al.] (Vol. 92, pp. 99–115). Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/77315