Abstract

De misvatting dat een kwalitatief onderzoeker bij de data-analyse per definitie of louter inductief te werk gaat, is wijdverbreid. Verschillende Nederlandse handboeken (Mortelmans, 2013; Boeije, 2005) stellen data-analyse gelijk aan de gefundeerde theoriebenadering (GT), waarbij de theoretische concepten langs de weg van inductie uit de data ‘opborrelen’. Toch lijken kwalitatief onderzoekers maar zelden nieuwe gefundeerde theorie te genereren. Waarom zou inductie de enige (juiste) weg bij kwalitatief onderzoek zijn?

,
hdl.handle.net/1765/77495
KWALON. Tijdschrift voor Kwalitatief Onderzoek in Nederland
Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM)

van Staa, A., & de Vries, Kirsten. (2014). Directed Content Analysis. Een meer deductieve dan inductieve aanpak van kwalitatieve data-analyse. KWALON. Tijdschrift voor Kwalitatief Onderzoek in Nederland, 19(3), 46–54. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/77495