Burgers krijgen elke dag een omvangrijke stroom informatie te verwerken, door de mensen die ze spreken, bij de activiteiten die ze ondernemen, of door de indrukken die ze opdoen. Een deel van de informatie krijgen ze via de media; niet direct van anderen, maar via mediale platforms of kanalen. Mensen lezen kranten, zien nieuwsprogramma’s, lezen tijdschriften, bekijken nieuwssites, krijgen gratis kranten in het openbaar vervoer, ontvangen berichten uit hun sociale netwerk, et cetera. Soms vertellen mensen hun in kranten of televisieuitzendingen over gebeurtenissen of laten ze hen zien wat henzelf opgevallen is; of ze nemen via smartphones, computers, tablets of andere dragers van digitale nieuwsberichten kennis van wat elders gebeurt. Informatie alom. De informatiesamenleving is een accurate duiding voor onze tijd; niet zozeer omdat we informatie meer dan ooit gebruiken of benutten, maar omdat informatie meer dan ooit letterlijk overal is en in een ongekende veelheid.

,
Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR)
De auteurs danken Arno van Wijk (NSOB), Jorren Scherpenisse (NSOB) en dr. Stephen Jeffares (University of Birmingham) voor hun bijdrage aan de uitvoering van het empirisch onderzoek.
hdl.handle.net/1765/78078
Department of Public Administration

van Twist, M., Klijn, E.-H., & van der Steen, M. (2013). Over hijgerigheid en lange adem : een verkenning van de relatie tussen toezicht en media. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/78078