Door de razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van computer en telecommunicatie kunnen we altijd en overal met elkaar communiceren, ook via een online spel. We kunnen steeds meer online contact met elkaar leggen en daardoor lijkt het steeds minder belangrijk om lijfelijk of face to face contact met elkaar te onderhouden. De vraag is of en welke gevolgen dit heeft voor de sociale relaties van mensen.
Dit onderzoek is gericht op de wijze waarop oudere en jongere gebruikers van een online game, in dit geval Wordfeud, een spel inzetten als sociaal platform om hun sociale relaties te onderhouden. De onderzoeksvraag luidt als volgt: ‘ Welke rol speelt het spel Wordfeud als sociaal platform binnen de sociale relaties van gebruikers tussen de 50 en 65 jaar en gebruikers tussen de 16 en 25 jaar?’
In het onderzoek wordt gekeken naar de motieven van gebruikers om Wordfeud te spelen, het gebruik en de rol van de chatfunctie, de rol die tijd en plaats speelt in de invulling van het sociale contact, de rol die Wordfeud speelt in het offline sociale netwerk, het spelen met bekenden en onbekenden en de vaardigheden die nodig zijn om Wordfeud te spelen. Er is gekozen voor een kwalitatief, vooral verkennend onderzoek. Er zijn twintig interviews afgenomen; tien in iedere leeftijdsgroep.
Uit het onderzoek komt naar voren dat Wordfeud geen belangrijke rol speelt als sociaal platform binnen de sociale relaties van gebruikers tussen de 50 en 65 jaar en tussen de 16 en 25 jaar. De chatfunctie van Wordfeud wordt voornamelijk gebruikt ter ondersteuning van het spel en minder voor het sociale aspect. Onder de ouderen is het sociale motief wel belangrijker dan onder de jongeren. Dat het spel op verschillende tijden en plaatsen gespeeld kan worden, wordt als positief ervaren en speelt daarom wel een belangrijke rol. Een positieve stimulans voor de spelers is dat zij zelf kunnen bepalen waar en wanneer het spel gespeeld wordt.
De vaardigheden die nodig zijn om Wordfeud te spelen, spelen geen rol. De respondenten kennen het originele spel Scrabble al goed en doen daar hun voordeel mee bij het spelen van Wordfeud. Toch hebben ouderen meer moeite met de operationele vaardigheden van het spel, maar na hulp van een bekende zijn deze vaardigheden geen probleem meer.
Alle gebruikers in dit onderzoek spelen met bekenden waar zij in hun offline sociale leven regelmatig lijfelijk of face to face contact mee hebben. Een enkeling onder de jongeren speelt ook wel met onbekenden en chat daar ook mee. Zij geven aan dat de relatie met onbekenden niet als kwalitatief wordt ervaren tegenover de relatie die er al is met bekenden. Geen van de gebruikers in dit onderzoek heeft nieuwe mensen aan zijn of haar offline sociale netwerk toegevoegd. We zien dan ook dat Wordfeud geen belangrijke rol speelt in het offline sociale netwerk van de gebruikers. Er is soms wel meer contact met bekenden dan wanneer zij geen Wordfeud zouden spelen. Daardoor hebben de gebruikers soms beter inzicht in de dagelijkse bezigheden van hun tegenspelers. Toch is de kwaliteit evenals de kwantiteit van de sociale relaties in beide leeftijdsgroepen niet veranderd.