Doel van dit artikel is een introductie te geven van neurale netwerken voor diegenen die in marketing of marktonderzoek werkzaam zijn. Eerst wordtingegaan op de (biologische) achtergrond van neurale netwerken. Vervolgens worden diverse aspecten van neurale netwerken besproken: leren aan de hand van voorbeelden, parameters, ‘backpropagalion netwerken’, prototype-gebaseerde netwerken. Daarna wordt een vergeijking getrokken met traditionele statistiek en artificiele intelligentie. Het artikel vervolgt met een discussie over mogelijke toepassingen. Tot slot worden zaken besproken die samenhangen met toepassing in de praktijk, ook omvattend de beschrijving van een aantal beschikbare programma’s.

, ,
De Vrieseborch, Haarlem
hdl.handle.net/1765/12518
ERIM Article Series (EAS)
Jaarboek van de Nederlandse Vereniging van Marktonderzoekers
Erasmus Research Institute of Management

van der Veer, R. C. P., Wierenga, B., & Kluytmans, J. C. H. W. (1995). Neurale Netwerken in Marketing. In Jaarboek van de Nederlandse Vereniging van Marktonderzoekers (pp. 9–25). Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/12518