Het Frans staat in Nederland onder druk. Van belangrijkste moderne vreemde taal in het Nederlandse voortgezet onderwijs tot in de jaren zestig van de vorige eeuw, is Frans afgezakt naar de derde rang, met het hardnekkig imago: ‘moeilijk’ en ‘saai’. Steeds minder leerlingen kiezen het vak in hun eindexamenpakket. Op sommige scholen is Frans als examenvak zelfs uit het curriculum geschrapt. Ondanks het feit dat steeds minder Nederlanders Frans kennen, verschenen er de afgelopen jaren ook minder boekvertalingen uit het Frans. Dit boek vertelt hoe in de loop van de tijd de positie van de Franse taal in Nederland is veranderd en hoe die ontwikkeling is te verklaren.

, , ,
J. Heilbron (Johan) , N.A. Wilterdink (Nico)
Pallas Publications - Amsterdam University Press
hdl.handle.net/1765/103928
Department of Sociology

Voogel, M. (2018, January 12). Bon ton of boring? De ontwikkeling van het Frans in onderwijs en uitgeverij in Nederland. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/103928