Het Frans staat in Nederland onder druk. Van belangrijkste moderne vreemde taal in het Nederlandse voortgezet onderwijs tot in de jaren zestig van de vorige eeuw, is Frans afgezakt naar de derde rang, met het hardnekkig imago: ‘moeilijk’ en ‘saai’. Steeds minder leerlingen kiezen het vak in hun eindexamenpakket. Op sommige scholen is Frans als examenvak zelfs uit het curriculum geschrapt. Ondanks het feit dat steeds minder Nederlanders Frans kennen, verschenen er de afgelopen jaren ook minder boekvertalingen uit het Frans. Dit boek vertelt hoe in de loop van de tijd de positie van de Franse taal in Nederland is veranderd en hoe die ontwikkeling is te verklaren.

Additional Metadata
Keywords Sociologie, Frans, Onderwijs, Uitgeverij
Promotor J. Heilbron (Johan) , N.A. Wilterdink (Nico)
Publisher Pallas Publications - Amsterdam University Press
ISBN 978-90-8555-115-7
Persistent URL hdl.handle.net/1765/103928
Citation
Voogel, M. (2018, January 12). Bon ton of boring? De ontwikkeling van het Frans in onderwijs en uitgeverij in Nederland. Pallas Publications - Amsterdam University Press. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/103928