Inleiding (tot themanummer) De roep om authenticiteit – om echtheid, puurheid, oorspronkelijkheid – is alom aanwezig in de westerse samenleving. Het grote draagvlak voor biologisch en ecologisch verantwoorde en daarmee natuurlijke voeding wijst daar op. Zo belooft een winkelketen als Marqt, net als vele andere bedrijven en producten, ‘Écht Eten’, ofwel ‘oorspronkelijke producten’ zonder ‘onnodige toevoegingen’. Maar ook de persoonlijke zoektocht naar een authentieke identiteit – het echt ‘jezelf zijn’, vooral ‘jezelf blijven’ of ‘jezelf worden’ met behulp van coaches, psycho-spirituele trainingen of zelfhulpboeken – is moeilijk te overschatten. Reality shows als Big Brother, De Gouden Kooi en talkshows als Oprah en Dr. Phil bestaan bij de gratie van authenticiteit: zij tonen de mensen graag en gretig ‘zoals zij werkelijk zijn’ en exploiteren emotionele uitbarstingen, persoonlijke openbaringen en getuigenissen (zie ook Egan en Papson 2005; Furedi 2004), terwijl ook politici steeds meer beoordeeld worden op persoonlijke authenticiteit in plaats van het politieke programma dat zij vertegenwoordigen (Houtman en Achterberg 2010; Van Zoonen 2005). Toeristen, consumenten, burgers – zij lijken meer dan ooit op zoek naar authenticiteit en echte, ongemedieerde ervaringen.

, , , , ,
hdl.handle.net/1765/20685
Centre for Rotterdam Cultural Sociology (CROCUS)
Sociologie
Department of Sociology

Aupers, S., Houtman, D., & Roeland, J. (2010). Authenticiteit. Sociologie, 1–11. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/20685