Wierda gaat in zijn proefschrift in op de werkwijze, het belang en het gedrag van muziekuitgevers, de pioniers van de muziekindustrie. Sinds de uitvinding van de boekdrukkunst geven zij composities uit op bladmuziek of licenseren zij deze. Door het succes van de grammofoonplaat werden de uitgevers een eeuw geleden uit het centrum van de macht van de muziekindustrie verdreven door de platenmaatschappijen die de geluidsopnames van muziek gingen exploiteren. De verborgenheid komt enerzijds voort uit de onduidelijke positie van de muziekuitgevers in de culturele waardeketen van de muziekindustrie en anderzijds door de historische wirwar aan rechten. Opvallend genoeg is er weinig wetenschappelijke aandacht geweest voor deze industrie zeker in tegenstelling tot de aandacht voor de platenmaatschappijen, dit onderzoek hoopt daar verandering in te brengen. Zijn proefschrift is een longitudinale studie die een periode van honderd jaar omvat. Muziekuitgevers verwerven een deel van het auteursrecht van een liedje, indien de componist muziek wenst uit te geven. Door deze wijze komt de uitgever voor de componist op zodat ze beide inkomen uit het intellectueel eigendom vergaren als of het liedje op plaat verschijnt of live ten gehore wordt gebracht. Muziekuitgevers wensen mede ten behoeve van de componist, inkomen te vergaren. Waar ook maar muziek geconsumeerd wordt eisen zij het recht van gebruik op. Dit kan zijn bij live entertainment, televisie, internet, games etc.… Het bijzondere is dat door de digitalisering na honderd jaar dynamiek de uitgevers weer in belang toenemen, doordat de handel in de fysieke geluidsdragers van de platenmaatschappijen tanende is. De muziekindustrie neigt naar een 'rights industry" waarin qua werkwijze de uitgevers al eeuwen in gespecialiseerd zijn. De huidige uitgevers kenmerken zich dan ook als ondernemers die weer dichter tegen de componist aankruipen en zich op deze wijze dynamisch profileren in de nieuwe tijd.

Additional Metadata
Keywords culturele waardeketen, muziekcultuur, muziekgeschiedenis, muziekindustrie, muziekuitgevers
Promotor M.S.S.E. Janssen (Susanne)
Publisher Erasmus MC: University Medical Center Rotterdam
ISBN 978-90-76665-25-2
Persistent URL hdl.handle.net/1765/40430
Series ERMeCC - Erasmus Research Centre for Media, Communication and Culture
Note ERMeCC (Erasmus School of History, Culture and Communication) Doctoral Dissertation Series - 8
Citation
Wierda, J.W. (2013, May 23). Kick Back van Muziekuitgevers: belang en gedrag van een verborgen deel van de creatieve industrie. ERMeCC - Erasmus Research Centre for Media, Communication and Culture. Erasmus MC: University Medical Center Rotterdam. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/40430