In de bedrijfskunde hebben meerdere onderzoeken aannemelijk gemaakt, dat een organisatie om te kunnen overleven een evenwicht moet zien te vinden enerzijds tussen de externe oriëntatie en de interne oriëntatie en anderzijds tussen oriëntatie op beheersing en oriëntatie op verandering (Quinn en Rohrbaugh, 1983; Hardjono, 1995). Het zoeken naar dit evenwicht zien we terug in het deel van bedrijfskunde dat we kwaliteitsmanagement noemen. Onder kwaliteitsmanagement wordt verstaan: “een complex van waarden, opvattingen èn van methoden en technieken, die erop gericht zijn om prestaties te optimaliseren” (naar Wentink, 1998, pp. 23-24). Kwaliteitsmanagement vereist participatie van medewerkers bij activiteiten die verbetering en vernieuwing als doel hebben.

, ,
T.W. Hardjono (Teun)
Erasmus University Rotterdam
hdl.handle.net/1765/15588
RSM Dissertations in Management
Rotterdam School of Management (RSM), Erasmus University

van Kemenade, E. (2009, April 23). Certificering, accreditatie en de professional: Case study over hogescholen in Nederland en Vlaanderen. RSM Dissertations in Management. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/15588


Additional Files
0. Omslag.pdf Final Version , 1mb
English summary.pdf Final Version , 107kb
1. Inhoudsopgave en prelude.pdf Final Version , 49kb
Nederlandstalige samenvatting.pdf Final Version , 49kb
2. Finale.pdf Final Version , 43kb
Publishers link Final Version
4.-Conclusie.pdf Final Version , 2mb